Okulumuz tarafından yürütülen Z Kuşağı Öğretmenleri projesiyle elde ettiğimiz kazanımları içeren bir raporu Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğüne sunduk.
Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğüne
"Sunulmak Üzere"
Şehit Oğuzhan Yaşar İmam Hatip Ortaokulu Müdürlüğüne
Konu : "Z Kuşağı Öğretmenleri" isimli KA101 projesi ile elde edilen deneyimlerin sunulması ve öğretmen eğitime ilişkin önerilerin arz edilmesi.
Gerekçe : Okulumuz Şehit Oğuzhan Yaşar İmam Hatip Ortaokulu tarafından yürütülen "Z Kuşağı Öğretmenleri" isimli KA101 projesi tamamlanmıştır. Proje teklifimizde taahhüt ettiğimiz hususlardan biri, projeyle elde edilen kazanımların, gözlemlerin ve iyi uygulamaların bakanlığımızın ilgili birimleriyle paylaşılmasıdır. Bu rapor bu kapsamda hazırlanarak arz edilmiştir.
Proje Tanıtımı: Projenin tanıtımına ilişkin bilgiler Tablo 1'de aktarılmıştır.
Tablo 1. Z Kuşağı Öğretmenleri Projesi Bilgileri
Proje Türü |
Erasmus+ Key Action1 (KA101) |
Proje Adı |
Z Kuşağı Öğretmenleri (Teachers of Genaration Z) |
Proje Numarası |
2020-1-TR01-KA101-091154 |
Proje Özeti |
Çalışmalar : Z Kuşağı Öğretmenleri projesinde hazırlık, uygulama ve yaygınlaştırma olarak adlandırılabilecek üç grupta çok çeşitli çalışmalar yürütülmüştür.
Hazırlık aşamasında
Okulun ihtiyaçları tespit edilmiş, proje tüm okul çalışanlarına duyurulmuş, gönüllü olan tüm öğretmenlerin projeye dahil olması sağlanmıştır. Proje metninde İspanya ve Çekya'da iki kurs sağlayıcının sunduğu kurslara altı öğretmenin katılımı planlanmıştır. Yurtdışı kurslara öğretmenler katılmadan önce bazı hazırlık çalışmaları yürütmüştür. Bu kapsamda Yenimahalle Rehberlik Araştırma Merkezinde görevli psikolog Şükran Çamaşırcı ve Yenimahalle İlçesinde görevli bilişim teknolojileri öğretmeni Mustafa Işık öğretmenlerimize pedagojik hazırlık çalışması yürütmüştür. İngilizce öğretmenleri Diclehan Altuntaş Göçmen ve Yeliz Tural Tok dil hazırlığı kapsamında pratik İngilizce konuşma çalışmaları yürütmüştür. Ayrıca İspanya ve Çekya'nın tarihi, kültürel, ekonomik özellikleri ve eğitim sistemleri hakkında kültürel hazırlık çalışması gerçekleştirilmiştir.
Uygulama aşamasında
Yurt dışı kurslara katılmak için 7 öğretmenin dahil olduğu 12 hareketlilik gerçekleştirilmiştir.
6 öğretmen İspanya'nın Malaga kentinde iDevelop Teacher Training kurs sağlayıcının sunduğu beş gün süreli 4Cs: Communication, Collobration, Creativitiy and Critical Thinking" isimli kursa katılmıştır.
6 öğretmen Çekya'nın başkenti Prag'da International Training Center (ITC) kurs sağlayıcının sunduğu "ICT in Education" isimli kursa katılmıştır.
Kursları tamamlayan öğretmen önce okulumuz öğretmenleriyle deneyimlerini paylaştıkları 2 modül 8 oturumdan oluşan 16 saat süreli eğitimler gerçekleştirmiştir. Akabinde tüm öğretmenler kazanımlarını derslerine, öğretim, ölçme-değerlendirme yöntemlerine aktarılarak öğrencilerin 21. Yüzyıl becerilerinin gelişmesini sağlamıştır.
Kurslara katılan öğretmenler ayrıca bölgemizde bulunan okulların öğretmenlerine, Yenimahalle ilçesinde ortaokullarda görev yapan öğretmenlere, üniversite öğrencisi öğretmen adaylarına yurtdışı kurslarda edindikleri kazanımlarını aktararak öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerilerine ilişkin farkındalıklarını ve becerilerini artırmayı amaçlamışlardır.
Proje çalışmaları okulun velileri ile de paylaşılmıştır. Okul velilerine 21. Yüzyıl becerilerinin neler olduğu ve neden önemli olduğunu açıklayan, çocuklarıyla bu becerilere ilişkin gerçekleştirebilecekleri etkinlikler atölye çalışmalarıyla aktarılmıştır. Bu şekilde hem velilerin konuya ilişkin farkındalığı artırılmış hem de katıldıkları eğitim sertifika ile belgelendirilmiştir.
Proje farklı platformlarda (yüz yüze tanıtımlar, sunumlar, eğitimler, sosyal medya hesapları, proje web sayfası, okul web sayfası vb.) tanıtılmış ve farkındalık oluşturulmuştur.
Projenin önemli çıktılarından biri sunulan bu rapordur. Bu şekilde öğretmen eğitiminde yurtdışı kursların önemi ve kazanımları açıklanarak Milli Eğitim Bakanlığına sunulmuş ve Erasmus+ KA101 projelerinin öğretmen eğitiminin önemli bir bileşeni olduğuna ilişkin bilgi sunulması hedeflenmiştir. Bunun yanı sıra proje çalışmalarını açıklayan bilimsel bir makale İngilizce ve Türkçe dilinde yayınlanmak üzere eğitim bilimleri alanında yayın yapan akademik bir dergiye sunulmuştur. Ayrıca proje sürecini, 21. Yüzyıl becerileriyle ilgili etkinlikleri içeren bir kitapçık basılı ve dijital ortamda hazırlanan tüm ilgililerin kullanımına sunulmuştur.
Proje çalışmalarının görünürlüğünü artırmak, konuya ilgi duyan öğretmenlerin ve Erasmus+ projeleri gerçekleştirmek isteyen meslektaşlara ilham vermek amacıyla ulusal ve yerel basın organlarında projeyi tanıtan haberler yapılması sağlanmıştır.
Bulgular :Projenin tasarım aşamasında yürütülen öntesler, projenin tamamlanmasının ardından gerçekleştirilen son testlere ilişkin bulgular, proje süresince gerçekleştirilen faaliyetler ve proje çıktılarına ilişkin bilgiler aşağıda aktarılmıştır.
Öntestler ve Sontestler
Z Kuşağı öğretmenleri projesinin tasarım aşamasında ihtiyaç analizleri gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerimiz ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yürütülmüş ayrıca hem öğretmenlerimize hem öğrencilerimize anketler uygulanmıştır. Bu öntestlerle belirlediğimiz sorun alanlarını iyileştirmek üzere proje kapsamında çok çeşitli çalışmalar yürütülmüştür. Projenin tamamlanmasının ardından öğretmenlerimize ve öğrencilerimize sontestler uygulanmıştır. Tablo 2 ve Tablo 3'te öğretmenlerin ve öğrencilerin 21. Yüzyıl beceri alanlarıyla ilgili öntestlere ve son testlere ilişkin bulguları sunulmuştur. Öğrencilere teknolojiyi kullanma, arkadaşlarıyla ve yetişkinlerle iletişim kurabilme, ekip halinde bir çalışmayı başlatma-sürdürme-sonuçlandırma becerileriyle ilgili sorular yöneltilmiştir. Öğretmenlere 21. Yüzyıl becerilerini öğretme konusunda kendilerini en yetersiz hissettikleri alanlar (teknoloji, eleştirel düşünme, iletişim, iş birliği, problem çözme, takım halinde çalışabilme) hakkında sorular yöneltilmiştir.
Tablo 2. Öğrencilere Uygulanan Öntest-Sontest Sonuçları
21. Yüzyıl Becerileri |
Öntest |
Sontest |
||||
Yeterli % |
Orta % |
Yetersiz % |
Yeterli % |
Orta % |
Yetersiz % |
|
Teknolojiyi kullanma becerisi |
41,4 |
56,1 |
2,5 |
40,3 |
57,5 |
2,2 |
Ekip halinde çalışmayı sürdürme, sonuçlandırma |
48,5 |
43,5 |
7,9 |
43,2 |
49,2 |
7,6 |
Tablo 2'de görüleceği üzere uygulanan öntest ve son test sonuçlarından öğrencilerimizin proje kapsamında yürütülen çalışmaların soncunda teknolojiyi kullanma ve derslerine teknolojiyi dahil etme becerilerinde kendilerini orta düzeyde yeterli hissedenlerin oranı %1,4 artmış ve yetersiz hissedenlerin oranı %0,3 azalmıştır. Ekip halinde çalışma becerilerinde kendilerini orta düzeyde yeterli hisseden öğretmenlerin oranı %6,3 artmış yetersiz hisseden öğretmenlerin oranı ise %0,3 azalmıştır
Tablo 3. Öğretmenlere Uygulanan Öntest-Sontest Sonuçları
Öntest Sonuçları |
Teknoloji %
|
Eleştirel düşünce % |
İletişim % |
Takın çalışması % |
21. yy becerilerinde yetkinlik (öğretmenlerin kendilerini yetersiz hissettikleri alanlar) |
66,7 |
6,3 |
6,3 |
16,7 |
Sontest Sonuçları |
Teknoloji |
Eleştirel düşünce |
İletişim |
Takın çalışması |
21. yy becerilerinde yetkinlik (öğretmenlerin kendilerini yetersiz hissettikleri alanlar) |
64 |
2 |
2 |
4 |
2,7 |
4,3 |
4,3 |
12,7 |
Tablo 3'te görüleceği üzere uygulanan öntest ve son test sonuçlarından okulun öğretmenlerinin proje kapsamında yürütülen çalışmaların soncunda takım çalışması yürütebilme, takım halinde bir çalışmayı başlatma-sürdürme ve sonlandırma alanlarında %12,7, eleştirel düşünme becerilerinde %4,3, iletişim becerilerinde %4,3, teknolojiyi kullanma becerilerinde %2,7 oranlarında olumlu bir fark oluşmuştur. Başka bir deyişle öğrencilerin bu alanlardaki becerilerinin geliştiği istatistiksel olarak tespit edilmiştir.
Sonuçlar
Okulumuz Şehit Oğuzhan Yaşar İmam Hatip Ortaokulu tarafından yürütülen Z Kuşağı Öğretmenleri isimli Erasmus+ KA101 projesi okulumuz tarafından gerçekleştirilen ilk Erasmus+ projesidir. Projenin okulumuza, öğretmenlerimize, öğrencilerimize, velilerimize, diğer meslektaşlara ve paydaşları katkıları şu şekilde açıklanabilir.
1. Öğretmenlerimize uygulanan anketler sonucunda takım çalışması yürütebilme, takım halinde bir çalışmayı başlatma-sürdürme ve sonlandırma, becerisinde eleştirel düşünme, iletişim, teknolojiyi kullanma beceri alanlarında gelişme sağlandığı anlaşılmıştır.
2. Öğretmenlerle gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler sonucunda yurtdışı kurslara katılan öğretmenlerin duygusal, sosyal, teknolojik, teknik ve dil becerilerinde gelişme sağlandığı, P21 (Partrenship for 21st Century) çerçevesinde yer alan anahtar temalardan "Coğrafya" dışında tüm alanlarda beceri deneyimledikleri anlaşılmıştır.
3. Öğrencilerin teknolojiyi kullanma ve takım çalışması yürütme becerilerinde iyileşme sağlandığı tespit edilmiştir.
4. Okulumuz öğretmenlerinin nitelikleri artırılarak ve uluslararası iş birliği sağlanarak kapasitesi geliştirilmiştir. Okulumuz öğretmenleri tanıştıkları farklı ülkelerden meslektaşlarıyla yeni projeler için iş birliği yapmaya başlamıştır
5. Okulumuzun velileriyle gerçekleştirilen eğitimlerle 21. yüzyıl becerilerine ilişkin farkındalıkları artırılmış, ebeveynlik yeterlilikleri bu alanda geliştirilmiştir.
6. Bölgemizde bulunan farklı okullarda gerçekleştirilen eğitimlerle diğer meslektaşların mesleki gelişimlerine katkı sunulmuştur. Meslektaşların birbirinden öğrenmesi ile ilgili deneyimler yaşanmıştır.
7. Sosyal medya hesapları, web siteleri, basın kuruluşlarının haberleri, hazırlanan kitapçıklar ile okulumuzun ve projenin tanınırlığı artırılmıştır. Bu şekilde kurumsal itibarın artırılması hedeflenmiştir.
8. Proje süreçlerini ve kazanımları açıklayan bilimsel bir makale hazırlanmış yayınlanmak üzere akademik yayın yapan bir dergiye sunulmuştur. Bu şekilde projenin tüm dünyadan bilim insanları tarafından bilinmesi, kazanımların sürekli şekilde erişilebilirliği sağlanmıştır.
Öneriler
Proje çalışmaları uygulanan ölçme araçları ve gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda öğretmenlerin niteliklerinin artırılması ve mesleki gelişimlerinin sağlanması için aşağıdaki öneriler sunulmuştur.
1. Öğretmenlerin meslek öncesi ve meslek sırasında yurtdışı kurslara dahil edilmesi,
2. Öğretmenlik meslek yeterlilik alanları ve öğretmenlik mesleğine atanma kriterlerinden birinin "İngilizce" yeterliliği olarak belirlenmesi,
3. Meslek içerisinde bulunan her bir öğretmenin en az bir kez katılabileceği bir yurtdışı kursun planlanması. Erasmus+ projelerinin olanaklarının yetersiz kaldığı durumlarda Milli Eğitim Bakanlığı ve diğer ülkelerin bakanlıkları arasında kurulacak iş birlikleriyle tüm eğitim kademelerinde ve tüm branşlarda görev yapan öğretmenlerin en az bir kez yurtdışında eğitim faaliyetlerine dahil edilmesinin sağlanması önerilerinde bulunulabilir.
Z Kuşağı Öğretmenleri Projesi Ekibi